Cześć! Ja jestem Gustaw, czytasz właśnie bloga, którego prowadzę. Znajdziesz na nim m.in. moje przemyślenia, doświadczenia, artykuły, recenzje oraz informacje dotyczące szeroko pojętego: rozwoju osobistego, coachingu, NLP, psychologii sukcesu, motywacji oraz inne ciekawe rzeczy przydatne dla Ciebie.

Jeżeli mnie znasz to zapewne znasz tylko jedną lub kilka wersji mnie, które uzależnione są od kontekstu (sytuacji) i czasu. Opinia o mnie jest Twoją opinią uzależnioną właśnie od tych sytuacji.
                       Jak myślisz ile jest takich wersji mnie...? Nieskończenie wiele - więc wybierz taką, która jest najlepsza dla Ciebie.                        Jeżeli takiej nie znasz, to rzucam Ci wyzwanie: "Poznaj mnie na tyle, aż znajdziesz wersję, która Ci się spodoba"
                       Więcej informacji o mnie znajdziesz klikając na linki O mnie, Doświadczenie

Czerwony Szlak – BLOG

"Wszystko zaczyna się od wizji i celu, reszta to przygoda i komentarz"

Styczeń 30, 2011

Manipulacja marketingowa

maskaW tym artykule podaję przykład manipulacji marketingowej, na którą natknąłem się kupując dziecku kaszkę. Zresztą sam przeczytaj i zobacz!

Będąc ostatnio w hipermarkecie rzuciłem szybko okiem na półkę z kaszkami dla dzieci i wrzuciłem do koszyka w miarę tanią (nie najtańszą i nie najdroższą) paczkę kaszki. Popatrzyłem dalej na półkę i zaciekawiło mnie dlaczego jest duża różnica w cenie kaszek innych firm skoro wielkościowo są takie same opakowania…


Odpowiedź na pytanie!
Gdy jesteś w sklepie i masz się zdecydować wzrokowo na kupno pączka, gdzie jeden jest duży, a drugi mniejszy, a poza tym niczym innym się nie różnią, to który wybierzesz?

Długo by debatować gdzie jest granica pomiędzy sztuczką marketingową, a manipulacją, dlatego najpierw przytoczę definicję słowa „manipulcja” (Źródło Wikipedia)


Manipulacja (łac. manipulatio – manewr, fortel, podstęp) – w psychologii oraz socjologii to celowo inspirowana interakcja społeczna mająca na celu oszukanie osoby lub grupy ludzi, aby skłonić je do działania sprzecznego z ich dobrem, interesem.
Zazwyczaj osoba lub grupa ludzi poddana manipulacji nie jest świadoma środków, przy użyciu których wywierany jest wpływ. Autor manipulacji dąży zwykle do osiągnięcia korzyści osobistych, ekonomicznych lub politycznych kosztem poddawanych niej osób.
Ogólnie, manipulacja jest formą zamierzonego i intencjonalnego wywierania wpływu na osobę lub grupę w taki sposób, by nieświadomie i z własnej woli realizowała działania zaspokajające potrzeby/(realizowała cele) manipulatora.
Manipulować można treścią i sposobem przekazywania informacji.

Dla mnie osobiście poniżej opisany przykład jest jak najbardziej manipulacją, gdyż wizualnie (a nawet dotykowo, gdyż trzeba mocno nacisnąć paczkę dwoma palcami, aby sprawdzić wielkość jej zawartości) konsument celowo wprowadzany jest w błąd, który ma go doprowadzić do wybrania „lepszego” produktu i dokonania jego zakupu co dla producenta stanowi korzyść finansową.

Nie jest tajemnicą, gdy człowiek ma dokonać szybkiego wyboru pomiędzy kilkoma podobnymi produktami spożywczymi (i nie tylko) dokonuje wyboru głównie na podstawie takich parametrów jak:
- cena: niższa w porównaniu z produktem najdroższym (Nie najniższa, gdyż panuje przekonanie, że to co najtańsze nie może być dobre jakościowo)
- ciężar: jak najcięższy co najczęściej oznacza więcej produktu
- wielkość: jak największy
Wielkość tak naprawdę pełni decydującą rolę w wyborze „lepszego” produktu.

…Oto moje odkrycie kaszki którą kupiłem., 1/3 opakowania to kaszka, reszta to powietrze.
Na zdjęciach po lewej stronie oryginalnie zapakowana kaszka (opakowanie napompowane powietrzem) po prawej stronie zawartość opakowania po przebiciu i spuszczeniu powietrza.
kaszka

Celowo zakryłem nazwę firmy, gdyż większość firm tych produktów manipuluje opakowaniem w taki sam sposób.
Wg mnie jest to sposób manipulacji, który należy potępiać i nie jest godny naśladowania, dlatego tym bardziej dziwię się, że prawie każda firma tego asortymentu go stosuje.

Podsumowanie:

Często więcej i taniej tak naprawdę oznacza mniej i drożej.
Kolejnym przykładem niech będą choćby „ryby glazurowane” gdzie ilość glazury stanowi 40% wagi ryby. Glazurę, czyli zamrożoną wodę najczęściej widać gołym okiem, jednak nie zawsze, czasem używane są perfidniejsze metody, które polegają na wstrzykiwaniu w rybę wody specjalistycznymi urządzeniami.

Więcej sposobów i przykładów manipulacji, nie bójmy się użyć słowa oszustw można przeczytać w tym artykule „Bambus w szynce”

VN:F [1.9.1_1087]
Ocena: 4.2/5 (6 głosów)
Manipulacja marketingowa, 4.2 out of 5 based on 6 ratings
Tags:

Najczęściej komentowane:

  1. Jarek M Napisał/a,

    Podobna sytuacja wystepuje w przypadku wielu produktów (proszki do prania) zwłaszcza sypkich, sprzedawanych w opakowaniach tekturowych. Mnie bardziej zaskakuje przykład papieru toaletowego który jest niejako “karbowany” by wydawało się iż jest go w rolce wiecej. tu nie pomoże wzrokowa ocena “na grubość” zwoju, ani waga (wszak wystarczy by tekturowa tuba na którą papier jest zwinięty była z cięższej tektury). Może ilość tzw. “listków” lub długość (w metrach) pozwoli porównać ten jakże istotny w codziennym życiu produkt :) .
    -pozdrawiam.

  2. Gustaw Napisał/a,

    Kolejny świetny przykład Jarku!
    Do oszukiwania na papierze jestem już przyzwyczajony (kaszkę kupowałem pierwszy raz :) ), w celu określenia ilości trzeba po prostu mocno ścisnąć zawartość jednej rolki i widać jak “nadmuchana” jest rolka.
    Z doświadczenia kupuję “Regina – najdłuższe rolki” nie jest tani jednak przy powyższym teście nic się nie ugina i w sumie wychodzi taniej niż najtańsze oszukane.

    Przykładów można by podawać wiele i o to was proszę, pomoże to uniknąć innym niespodzianek, a w konsekwencji unikać producentów-oszustów.
    Wiem “Dlaczego?” (co ich motywuje) producenci oszukują w taki sposób, zastanawia mnie tylko “Po co?” (w jakim celu) to robią gdyż skoro raz zostanę oszukany następnym razem wybiorę porządny towar innego producenta.

  3. Doris Napisał/a,

    Tutaj są jeszcze inne przykłady takich produktów: http://www.pro-test.pl/article_suplement/110112,110114/Akcja+Pro_Test_Lista+opakowan+mogacych+wprowadzac+w+blad.html

  4. Tomek Napisał/a,

    Ludzie no przecież trzeba coś robić by się sprzedawało. A czy to oszustwo to bym nie powiedział raczej głupota – bo przecież można sprawdzić wagę i porównać, a nie wielkość opakowania.

    Podobne strategie ma wielu producentów : Na przykład platforma N – reklamuje kanał TVP1HD, który nie ma nic wspólnego z HD, bo nie jest natawany w natywnym HD czyli nie został wyprodukowany w HD , a jedynie przeskalowany z SD do HD co nie daje nic na jakości obrazu, ale jest nadawany po przeskalowaniu w rozdzielczości HD

    Albo producenci kart graficznych , czy procesorów : Procesory i3/i5/i7 mają swoje odpowiedniki w laptopach, ale jakość tych procesorów znacząco odbiera od stacjonarnych, a model jest ten sam i każdy myśli, że to taka sama karta lub taki sam procesor co w stacjonarnym

    Przykładów jest wiele – świata nie zmienicie i chęci dorobienia się za wszelką cenę. A klienci i tak nie mają wyboru , bo wszyscy tak robią i każdy sprzedaje napompowane produkty powietrzem.

  5. Gustaw Napisał/a,

    Tak można sprawdzić wagę, ale opakowanie celowo wprowadza w błąd.
    Zgadzam się, że wielu producentów tak robi, jednak to nie powód i usprawiedliwienie, aby tak robić.

    Tomku jestem bardziej optymistycznego zdania, zbyt daleko posuwasz się w uogólnianiu.
    -Świat to ludzie, a ludzie mogą się zmieniać, tak więc jeżeli zmieni się choćby jedna osoba to zmieni się świat.
    -Nie wszyscy chcą się dorobić za wszelką cenę, jest dużo uczciwych producentów, usługodawców.
    -Klienci mają wybór (więcej ‘Poczucia Obfitości’) mogą kupić towar/usługę uczciwego producenta, kupić coś innego, zrobić samemu czy w końcu zrezygnowanie z zakupu to też wybór
    -Nie wszyscy tak robią, są produkty dobrej jakości.

    Pieniądze to dobre narzędzie, są przekazem energii, a sprzedaż transferem entuzjazmu.
    Sprzedaż to nie tylko dorobek za wszelką cenę i oszustwa.
    Sprzedaż to odkrywanie potrzeb klientów, zaspokojenie potrzeb i oczekiwań, pomaganie innym itd.

  6. Tomek Napisał/a,

    Próbujesz tutaj rozstrzygać konflikty moralne uczciwość vs nie uczciwość.

    Sam się nad tym dłużej zastanawiałem i powiem ci , że masz rację tak ludzie są różni i generalizacje , czy uogólnienia nie będą pasować do każdej sytuacji.

    Jak zrobisz testy w szkole to połowa uczniów będzie ściągać , bo im się to opłaci , a druga połowa nie , bo to nie uczciwe. Kto wyjdzie na tym lepiej ci co ściągali czy ci co nie ściągali ?

  7. Tomek Napisał/a,

    To,że ktoś wyprodukuje większą torbę wcale nie oznacza, że nie zamierza spełnić potrzeb klienta.
    Teraz twoja generalizacja zakłada, że jak jest nie uczciwy to myśli tylko o sobie i nie zamierza myśleć w ogóle o kliencie.

    Polecam ci serie biznesowe na BBC Lifestyle i na BBC Entertainment, ale ty nie oglądasz TV więc się nie dowiesz jak inni zarządzają swoimi firmami i jakie mają problemy.

  8. Gustaw Napisał/a,

    1. “Kto wyjdzie na tym lepiej ci co ściągali czy ci co nie ściągali?”
    Ci co zadali sobie pytanie “Po Co?” to robią. (Ci co uczą się dla oceny to Ci co ściągali, Ci co uczą się dla umiejętności/wiedzy to Ci co dostali nawet gorsze oceny.)
    A swoją drogą takie ankiety są potrzebne jednak później należy uczniom (zwłaszcza tym co postępują nieuczciwie) wyjaśnić nieuczciwość postępowania i dać inne możliwości np: wskazać efektywne metody uczenia się itd.
    Inna sprawa to jakość polskiego systemu nauczania, jednak to temat na odrębną dyskusję.

    2. Nie oszukujmy się, że celowe wprowadzanie klientów/kupujących w błąd jest spełnianiem potrzeb klientów.

    3. To że nie oglądam telewizji nie oznacza, że nie oglądam wartościowych materiałów video.
    W obecnych czasach można decydować co się ogląda, gdzie i jak, a nie tylko to co puszcza “telewizja”.

  9. Gustaw Napisał/a,

    Również reklamy to niezła manipulacja marketingowa.
    Okazuje się, że reklamy produktów fast foodów popularnych firm w rzeczywistości nie zmieściłyby się do opakowań :-)
    Kilka przykładów:
    http://www.boredpanda.com/fast-food-ads-vs-reality/

  10. Gustaw Napisał/a,

    Poniżej ciekawy test pojemności baterii (paluszków) bez reklam z królikami :)
    http://denishennessy.com/2012/04/08/measuring-battery-capacity-with-an-arduino/

Dodaj Komentarz

Theme Distributed by Rock Kitty and Wordpress Themes