Cześć! Ja jestem Gustaw, czytasz właśnie bloga, którego prowadzę. Znajdziesz na nim m.in. moje przemyślenia, doświadczenia, artykuły, recenzje oraz informacje dotyczące szeroko pojętego: rozwoju osobistego, coachingu, NLP, psychologii sukcesu, motywacji oraz inne ciekawe rzeczy przydatne dla Ciebie.

Jeżeli mnie znasz to zapewne znasz tylko jedną lub kilka wersji mnie, które uzależnione są od kontekstu (sytuacji) i czasu. Opinia o mnie jest Twoją opinią uzależnioną właśnie od tych sytuacji.
                       Jak myślisz ile jest takich wersji mnie...? Nieskończenie wiele - więc wybierz taką, która jest najlepsza dla Ciebie.                        Jeżeli takiej nie znasz, to rzucam Ci wyzwanie: "Poznaj mnie na tyle, aż znajdziesz wersję, która Ci się spodoba"
                       Więcej informacji o mnie znajdziesz klikając na linki O mnie, Doświadczenie

Czerwony Szlak – BLOG

"Wszystko zaczyna się od wizji i celu, reszta to przygoda i komentarz"

Wrzesień 13, 2010

Filozofia KAIZEN

(Autor: Paweł Kapała)
Jak żyć lepiej dzięki Kaizen?
Jeśli sprzedajesz produkty, chcesz schudnąć, zacząć oszczędzać, rzucić nałóg, rozpocząć naukę języka lub cokolwiek innego, a zawsze odkładasz pewne czynności na później lub wszystko kończy się na słomianym zapale, a do tego duże zmiany Cie przerażają, a które wiesz, że są Ci potrzebne, koniecznie zapoznaj się z filozofią Kaizen.

kaizenFilozofia Kaizen (jap. “kai” – zmiana, “zen” – dobry, czyli ciągłe doskonalenie) to japońska filozofia, która zrodziła się w latach 30. XX wieku.  Kaizen to sztuka udoskonalania, które nigdy się nie kończy. Również jest to świetne narzędzie jeśli interesujesz się tematyką rozwoju osobistego, gdyż wyrabiając odpowiednie nawyki rozwój stanie się dla Ciebie czymś naturalnym.  Chodzi o to aby małymi kroczkami często wydającymi się nawet śmiesznie małymi oszukać lęk przed zmianą.

„Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od jednego kroku” (Chińskie przysłowie)

Przykłady zastosowania Kaizen w praktyce:
Dajmy na to, że potrzebujesz zrzucić 20 kilo, gdy ktoś waży 120 to myślę, że trudno jest wstać i iść do siłowni i biegać na bieżni lub gdziekolwiek indziej – miałeś tak kiedyś? Do tego potrzebujesz dużo motywacji, żeby zacząć a potem samodyscypliny żeby nie zrezygnować,  zastosuj małe kroczki – przez pierwszy tydzień ubierasz buty do biegania, i patrzysz w okno kilka minut, w drugim tygodniu wychodzisz na zewnątrz na krótki spacer i wracasz ciągle bez biegania, 3 tydzień starasz się truchtać minutę i tak dalej, możesz zacząć od jeszcze mniejszych zadań.

Ja nie ważę 120kg ale, gdy postanowiłem biegać często jest tak że pojawiają się wymówki, więc jak miałem w planie wyjść po prostu wiązałem buty i jak je już zawiązałem to zawsze kończyły się wymówki, ciekawa sprawa jest z samym bieganiem, to taka wewnętrzna walka, nieraz ciało mówi: „zwolnij, nie dam rady już wystarczy” – być może znasz nawet ten głos ze środka głowy i fascynujące jest to że tak naprawdę za każdym razem gdy mu nie ulegasz stajesz się mocniejszy i wiesz że jakakolwiek sytuacja się wydarzy w życiu to nie poddasz się tak łatwo bo już nie raz miałeś okazje „pokonać siebie”. Niektóre kroki wydają się śmieszne, z resztą też miałem tak gdy pierwszy raz się z tym zetknąłem, więc moja  rada, żeby sprawdzić co działa a co nie to spróbować. Często jest tak, że gdy coś nie działa to robimy to samo coraz mocniej i mocniej nie wiedząc, że wystarczy zmienić kierunek.

- Jedz kęs mniej z deseru, później dwa i tak dalej.
- Chcesz zacząć oszczędzać a nigdy się nie udawało – odkładaj złotówkę dziennie, lub wyciągnij 1 rzecz z koszyka przy kasie w supermarkecie.
- Chcesz udoskonalić bądź nauczyć się języka?  Zapamiętuj 1 słówko dziennie.
- Chcesz polepszyć swoją grę na instrumencie, a często brakuje Ci motywacji – spędź dodatkowo 10 minut ćwicząc codziennie.
- Zawsze spóźniasz się na autobus? Ustaw budzik minutę wcześniej, po jakimś czasie 2 minuty, i tak dalej i w końcu będziesz wstawał 15 minut wcześniej z większą łatwością.

Wszystko opiera się o nawyki, z tym, że dobre nawyki są trudniejsze do kształtowania niż złe, gdyż trzeba w nie zaangażować pewien wysiłek, stosując Kaizen wyrobisz dobre nawyki praktycznie bez wysiłku powoli bez niepotrzebnego tarcia. Filozofie Kaizen możesz zastosować do każdej dziedziny swego życia: obojętne czy sprzedajesz produkty, czy zarządzasz czy tylko chcesz się czegoś nauczyć. Udoskonalaj!

Informacja:
To jest artykuł gościnny, co oznacza, że nie jestem autorem artykułu i niekoniecznie muszę (co nie oznacza również, że się nie zgadzam) zgadzać się z wszystkimi poglądami autora, jednak treść artykułu uznałem za wartościową i pomocną w rozwoju osobistym i zachęcam do przeczytania i komentowania.


Komentarz Gustaw Lasek:
Robiąc coś stale i systematycznie przez około miesiąc staje się to Twoim przyzwyczajeniem. Robiąc coś stale i systematycznie przez 2-3 miesiąc staje się Twoim nawykiem.
Pamiętaj, że NAWYK to nie tylko złe i negatywne zautomatyzowane działania, to także określenie pozytywnych zautomatyzowanych działań i czynności jak np.: bieganie, wykonywanie ćwiczeń fizycznych, wczesne wstawanie, czytanie codziennie 30minut książek itd.
„Nawyk jest albo najlepszym sługą, albo najgorszym panem” (Nathaniel Emmons)
„Aby zerwać z nawykiem, wyrób sobie inny, który go wymaże” (Mark Twain) To jest bardzo ważna zasada, nie zostawiaj nigdy „dziury” gdy usuwasz coś negatywnego, włóż tam w zamian coś dobrego/pożytecznego.

10 Zasad KAIZEN
1. Problemy stwarzają możliwości
2. Pytaj 5 razy „Dlaczego?” (Metoda 5 why)
3. Bierz pomysły od wszystkich
4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy
6. Wymówki, że czegoś się nie da zrobić są zbędne
7. Wybieraj proste rozwiązania – nie czekając na te idealne
8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy
9. Pomyłki koryguj na bieżąco
10. Ulepszenie nie ma końca

Metoda 5 Why
(z ang. 5 dlaczego, inaczej: 5 Why, 5W) jest jedną z metod pozwalających na wykrywanie przyczyn problemów (lub defektów). Jest to zasada, którą stosujemy w celu ustalenia podstawowej przyczyny problemu. Zadawanie kilku pytań „Dlaczego?” pozwala dojść do źródła zakłóceń, gruntownie zbadać ich przyczynę i skupić się na ich skutecznym rozwiązywaniu. Dzięki zadawaniu pytań „ Dlaczego?” problem staje się bardziej zrozumiały przez co podstawowa przyczyna jego powstania jest łatwiejsza do zidentyfikowania i wyeliminowania.

Analiza 5 Why pozwala odpowiedzieć na pytania:
-Dlaczego powstał problem?
-Dlaczego go nie zauważyliśmy?
-Jak go rozwiązać?

Przykład:
Pytanie 1: Dlaczego wyrzuca Pan trociny na podłogę?
Odpowiedź pracownika: Ponieważ podłoga jest śliska i zagraża bezpieczeństwu.
Pytanie 2: Dlaczego podłoga jest śliska i zagraża bezpieczeństwu?
Odpowiedź pracownika: Jest na niej olej.
Pytanie 3: Dlaczego jest na niej olej?
Odpowiedź pracownika: Maszyna przecieka.
Pytanie 4: Dlaczego maszyna przecieka?
Odpowiedź pracownika: Olej spływa przez złączkę.
Pytanie 5: Dlaczego tak się dzieje?
Odpowiedź pracownika: Ponieważ osłonka złączki się zużyła.
(Źródło: Wikipedia)

VN:F [1.9.1_1087]
Ocena: 4.8/5 (4 głosów)
Filozofia KAIZEN, 4.8 out of 5 based on 4 ratings

Podobne artykuły:

  1. Elżbieta Napisał/a,

    Sądzę, że w metodzie Kaizen najważniejsze jest poszukiwanie tego co zakceptujemy do naszego działania. Szukamy tak długo, aż poczujemy, że to ze mną współgra. Zarówno co do metody, jak i ilości włożonej pracy. A więc doświadczanie, ciągłe doświadczanie, aż zaskoczy a potem zwiększamy “dawki” i obserwujemy rezultaty , a potem może znów zmienimy:))))

Dodaj Komentarz

Theme Distributed by Rock Kitty and Wordpress Themes